Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Půsty

 

Historicky můžeme zjistit první informace o různých formách půstů snad ve všech druzích náboženství. Přesto, že jsou spojovány s různými náboženskými akty, jejich význam rozhodně není jen mystický.

 

Co nejjednodušeji řečeno je půst, čili omezení přijímání potravy, pro náš organismus velice prospěšný. Ale musí být prováděn správně. Čím delší omezení přísunu potravy, tím přísnější pravidla při jeho aplikaci.

 

Jak může být půst prospěšný zdraví? Tím, že nepříjímáme potravu nebo ji přijímáme omezeně, přejde organismus do jiného režimu. Nejdříve se začnou se regenerovat orgány, které zpracovávají potravu (játra, žlučník, slinivka, žaludek, střeva...) Následně začne „obnovovat síly“aregenerovat celý organismus.

 

Také začne „uklízet“ to, co nestačil uklidit při trvalém intenzivním provozu. Začne se detoxikovat, zbavovat jedovatých látek. Proto je třeba vždy dodržovat mimo jiné také odpovídající pitný režim.

 

Na půst je vždy potřeba se připravit a mít vše naplánováno. Pacienti s chronickými onemocněními by se měli vždy poradit s odborníkem.

 

Krátký lehký půst

za půst se dá považovat např. i to, že pravidelně jeden den v týdnu pojídáme například pouze ovoce nebo pouze zeleninu. I když to není půst v pravém slova smyslu, organismus to jistě ocení. Ještě užitečnější je jeden den v týdnu vyhradit opravdovému půstu, kdy už večer před půstem povečeříme lehce a další celý den pouze pijeme. I tento krátký půst, je-li pravidelný má pro regeneraci organismu velký význam.

 

Několikadenní půst

chceme li aplikovat vicedenní půst, vždy bychom měli mít již zvládnutý ten jednodení a pravidelně jej zařazovat. Za rozumnou variantu se také považuje takový půst, kdy konzumujeme či spíše popíjíme např. řídké rozmixované zeleninové polévky z vhodných zelenin, abychom zabránili přiliš rychlé detoxikaci.

 

 

Obecná pravidla pro půsty

 

dostatečný pitný režim 2-4 litry vody ne sladké a ne bublinkové

doplňování důležitých živin jinak než stravou (vitaminyminerályprobiotikaantioxidanty)

lehká fyzická aktivita

klidná pozitivní mysl

po ukončení půstu je nutné navracet se k běžné stravě postupně odlehčenou stravou (kolik dní půstu, tolik dní přechodného období)

 

 

Dlouhý půst

máme-li chuť hladovět déle než několik dní, měli bychom o půstech nabýt více informací než poskytuje rámec tohoto textu. Rozhodně je vhodná zkušenost z krátkodobých půstů. Pak víme, jak konkrétně se náš organizmus zachová, jak se zachová psychika a co si můžeme ke svému tělu dovolit. Dlouhý půst ( i 21 a více dní) má ještě specifičtější pravidla. Měly by mu předcházet krátkodobé půsty a pro tělo i mysl bývá často grandiozní regenerací a úchvatnou zkušeností.