Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Pyramida výživy Středomořské stravy

 

 

-----------------------------

STŘÍDMĚ

Sladkosti,bílé pečivo

 

 

3-4 DNY V TÝDNU

Vejce různě upravená,

drůbež, ryby, ovčí produkty

olivy, olivový olej, červené víno v malém množství

 

 

KAŽDÝ DEN

Zelenina, ovoce,luštěniny, celozrnné obiloviny, brambory, těstoviny

 


 

 

Podrobněji:

 

- základem tuku je olivový olej (ve středomořské stravě tvoří až 75%), často nahrazující

máslo a margaríny

- z celkového příjmu energie tvoří převahu Omega 3 a Omega 9 ve formě olivového oleje a Omega 3 v ořeších, rybách a semenech, nasycené tuky jen 8%

- velká spotřeba potravin rostlinného původu, ovoce a zeleniny, celozrnných potravin,

luštěnin, semen a ořechů

- mnoho listové zeleniny

- těstoviny bez smetanové omáčky, pokapané olivovým olejem s trochou parmezánu nebo feta sýra

- denní konzumace sýrů nebo jogurtů je spíše nižší

- konzumace drůbeže a ryb pouze několikrát týdně

- vejce se konzumují nejvíce 4 týdně

- minimální spotřeba červeného masa (jen několikrát měsíčně), a převážně libového

- čerstvé ovoce je často moučníkem, například pečená jablka se skořicí, sladkosti-zejména med

- potraviny jsou přírodní, místní a čerstvé (obsahují dostatek antioxidantů a živin a stopových prvků

- jídlo je bohatě kořeněno spíše bylinami (oregano, máta, kopr, česnek apod.) než solí a pepřem

- relaxovaný a neuspěchaný oběd s následnou siestou

- mírné pití červeného vína s jídlem, v množství dvou skleniček u mužů a 1 skleničky u žen