Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Středomořská strava

 

Je to velmi překvapivá záležitost a fakta, která se o ní dozvíte mohou být velmi inspirující. Představte si, že tzv. „Studie sedmi zemí“ v roce 1970 zjistila, že např. V USA evidují cca 40x více úmrtí na srdeční onemocnění než na Krétě a ve Finsku dokonce 50x vyšší než na Krétě. (PŘEPOČTU NA 100 000 OBYVATEL)

 

  

Co dělají na Krétě jinak a jaký je princip středomořské stravy ?

 

MUDr. David Frej, Zdravé tuky, nakl. EB 2004 str. 72 -

 

V roce 1993 se konala konference o středomořské stravě a jejich zdravotních účincích. Vědci zde analyzovali velké studie zabývající se středomořskou stravou, poprvé se zveřejnila pyramida výživy středomořské stravy.

 

Vědci se na ní shodli, že po vzoru krétské stravy je nutné:

 

zvýšit příjem Omega 3

zvýšit příjem ořechů, zeleniny a celozrnných obilovin

zvýšit příjem Omega 9

zvýšit příjem antioxidantů

 

protože: 

1. Původní pyramida navržená americkým ministerstvem zemědělství a přijatá celým světem, doporučovala omezovat tuky a oleje bez ohledu na druh tuků.

 

2. Maso, ořechy, fazole a ryby se v původní pyramidě řadily do jedné kategorie, ačkoliv účinek červeného masa na jedné straně a ryb, ořechů a luštěnin na straně druhé se velmi lišil. Červené maso s nasycenými tuky zvyšuje nemoci srdce a rakoviny, Omega 3 v rybách a ořeších naopak toto riziko snižuje.

 

3. Příjem mléčných výrobků byl v původní pyramidě stanoven také příliš vysoko. Vyšší příjem zvyšuje riziko rakoviny prostaty a vaječníků a zjistilo se, že vysoký příjem mléčných výrobků nechrání před osteoporózou.

 

4. Navíc odborníci (v původní pyramidě) doporučovali snížit příjem nasycených tuků a másla a nahradit je Omega 6 , Bohužel, tato doporučení měla neblahý vliv na zdraví a na vysoký výskyt obezity, cukrovky, nemocí srdce a rakoviny. Západní společnost konzumuje nasycené tuky v červeném mase, a trans-tuky v margarínech, Omega 6 v rostlinných olejích, bílý cukr hojně obsažený v nízkotučných výrobcích.

 

5. Naopak se výrazně snížil příjem Omega 3 (ještě stále v původní pyramidě) v rybách a ořeších, příjem vlákniny, zeleniny a antioxidantů. Tyto změny za posledních sto let představují největší zásah do metabolismu v celé historii.

 


 

Základ středomořské stravy tvoří olivový olej, obilniny, listová zelenina, rajčata, cibule, česnek, olivy, luštěniny, hroznové víno a další ovoce, ořechy, ryby, přírodní ovčí sýry, jogurt, vejce od kuřat z volného výběhu bohatá na omega 3. Pokrmy se ochucují česnek a čerstvými bylinkami. Pečivo se namáčí v olivovém oleji, máslo a margaríny se téměř nepoužívají, potraviny obsahují hodně vlákniny, polyfenolů, flavonoidů a karotenů v luštěninách, obilných výrobcích a zelenině.