Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Plnohodnotná kombinovaná strava

 

Redukční dieta dr. Haye, Uršula Summová, Ikar, 1994, úryvky z textu str. 11, 12

 

Nadváha má svou příčinu nejen v nesprávných kombinacích a skladbě jídel, ale i v nadměrné spotřebě průmyslově upravovaných potravin. Naše současná civilizační strava sestává zejména z produktů z bílé mouky, z potravin, konzervované zeleniny, hotových jídel, sladkostí... Statistika stále zřetelněji prokazuje spotřebu těchto potravin. Pokud je konzumujeme jen příležitostně, nelze určitě proti tomu mít námitky. Ale měli bychom si uvědomit, že taková strava sice kryje denní spotřebu kalorií, ale neposkytuje tělu důležité vitamíny, minerální látky, enzymy ani nestravitelné, avšak trávení podporující látky.

Člověk sice může v současnosti dosáhnout vysokého věku, ale už od čtyřicítky ho sužují poruchy výměny látkové, nemoci srdce, poruchy oběhové soustavy, kornatění tepen, artritída, artroza, revmatismus, cukrovka...

 

Musíte si uvědomit, že konzumace výrobků z bílé mouky – vaječných těstovin, bílého pečiva, bílého chleba apod. není vhodná. Výrobky z mouky zbavené zbavené při vymílání obalu zrna (otrub), téměř neobsahují vitamíny, minerální látky, stopové prvky ani vlákninu. Dodávají tělu pouze prázdné kalorie, které znesnadňují práci střev. Především vlákniny rozhodují o tom, jak dlouho bude probíhat trávení ve střevech.

 

Dalším vážným problémem je všeobecně velká spotřeba cukru. Cukr patří dnes k nejoblíbenějším poživatinám. Sestává výlučně z uhlohydrátů a neobsahuje žádné významné výživné látky. Cukr ovlivňuje působení žaludečních šťáv, způsobuje únavu a na sladkou chuť si snadno zvykáme.

 

Oleje a tuky: Rozhodující pro plnohodnotnou výživu je také používání správných tuků a olejů. Měli bychom se bránit jejich nadměrné spotřebě, protože tuk je kaloricky velmi bohatý. Rozumné množství vhodného tuku však nevede k tloustnutí, naopak dodává tělu esenciální mastné kyseliny a v tuku rozpustné vitamíny, které tělo samo nedokáže vyrobit.

Doporučují se naturální za studena lisované, nerafinované oleje, jako je olej lněný, bodlákový, slunečnicový....olivový, kromě toho máslo a neztužené přírodní rostlinné tuky s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin. Nesmíme je však přepalovat.

Nedoporučují se rafinované oleje a ztužené tuky, jako jsou mnohé druhy margarínů nebo stolní oleje a umělé jedlé tuky.

 

Význam vepřového masa: Maso je ve velkém množství nezdravé. Kaloricky chutná minutka může při častějším používání způsobit přebytek bílkovin. Důsledkem jsou poruchy trávení, při vrozené dispozici hrozí rovněž dna a revmatické choroby.

Vepřové maso je v našem jídelníčku velmi oblíbené, přesto proti jeho použití mluví mnoho zkutečností. Zejména vysoký obsah živočišného tuku. Malé sele se vykrmí za 200 dní na jatečnou váhu 80-120kg, a přitom nedostane nic jiného než krmné směsi slámu a průmyslová krmiva.

Před dvaceti třiceti lety dostávala prasata rozmanitější jídlo než dnes, běhala v chlívku nebo na louce a rostla pomaleji. Dnes dostávají menší množství avšak koncentrovanějších krmiv a rostou dvakrát tak rychle. Na negativní vliv chovu, na kvalitu masa mě upozornila teprve kniha dr. Reckewega „Vepřové maso a tvé zdraví“ (Aurelia Verlag, Baden-Baden)