Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Přijatelná strava

 

Jaká strava či výživa je pro náš organismus přijatelná, když si na jedné straně chceme užít příjemné pocity spojené s jídlem a na straně druhé bychom si rádi neškodili a měli své zdraví, kondici, případně „krásu“ pod kontrolou.

 

Kde nalézt ten správný kompromis??

 

A komu věřit? Existuje spousta teorií a všechny se tváří, že mají pravdu!

 

Pokusím se v krátkosti a jednoduše nastínit možnosti člověka, který se chce vyhnout dogmatickým přístupům, přesto by rád své zdraví (a tím i svoji budoucnost) pozitivně ovlivňoval a který je prozatím relativně zdráv.

 

1, Střídmě z pestrého stolu – to bývalo kdysi heslo známého českého dietologa RNDr. Petra Fořta, Csc. Jako doktor přírodních věd a zároveň sportovní dietolog měl k dispozici ohromné množství informací, studií z celého světa i praktických zkušeností, kterými se navíc sám úspěšně řídil. Prakticky tohle motto znamená, že bychom si měli dopřávat takový „pestrý“rozsah potravin, aby naše strava obsahovala co nejvíce položek, aby tělo nestrádalo. (VitamínůMinerálů, stopových prvků, enzymů, bílkovin, uhlovodanů, tuků atd atd) . Avšak střídmě, bez přejídání, protože nadměrné množství potravy organismus zatěžuje, vysiluje jeho biochemii a v delším časovém horizontu snižuje možnost obranyschopnosti, zvyšuje toxickou zátěž apod.

 

2, Základní suroviny – ohromný význam pro dlouhodobou vitalitu a svěžest těla i ducha má používání především a pokud možno základních surovin pro přípravu stravy. Čím častěji to lze, tím lépe. Musíme si uvědomit, že každá „ průmyslová příprava“ potravině více či méně škodí. Každý je dnes schopen zjistit u většiny potravin, jak je vyrobena a co se do ní přidává a jak se zákazník stává hlavně předmětem zisku... Mám být konkrétnější? Nebudu. Spousta informací je každému dostupná a kdo se chce stresovat, ať se jimi do hloubky zabývá.

 

Co je myšleno pojmem „ základní suroviny“? Je to velmi jednoduché. Pravidla si vytvoří každý sám. Asi takto:

 

Raději čerstvé maso než paštiku či uzeninu

Raději jednoduše zpracované obiloviny (např. kaše) než pečivo z obchodu

Raději čerstvou zeleninu než konzervovaný výrobek

Raději čerstvou či zmraženou rybu než např. rybí nugety či prsty

Raději jednoduchý jogurt než neidentifikovatelný „jogurtový krém“

Raději běžné máslo než neidentifikovatelný ztužený tukový výrobek

 

atd atd atd atd

 

3, Skladba stravy – je velmi důležitá, ale pro toho, kdo by se nerad cítil jako „otrok svého talíře“ jen naznačím, že :

Jíme méně zeleniny než náš organismus vyžaduje.

Také ovoce bychom měli jíst o něco více.

V našem jídelníčku je mnoho nevhodných tuků – každému by prospěl přídavek Omega 3 nebo např.za studena lisovaného olivového oleje.

Uzeniny bychom měli jíst jen vyjímečně .

Říká se, že ryby obsahují těžké kovy, ale minimálně jednou týdně by je organismus jistě ocenil.

Rozhodně jíme mnoho pečiva .

V průměru také jíme nadmíru mléčných výrobků a sladkostí – obzvláště těch „neidentifikovatelných“

 

4,Způsob přípravy- má rovněž velký význam na zachování a vstřebávání užitečných látek do organismu. A rovněž zde platí, že čím je úprava potraviny jednodušší, tím je ztráta živin menší.

 

5, Pitný režim - Tělo obsahuje cca 70% vody. (věděli jste, že i zeměkoule obsahuje cca 70% vody?). Jinak řečeno: naše tělo používá cca 50 litrů vody (dle váhy) v každém z nás pro spoustu procesů nutných k zachování života. Co se stane, když těchto 50 litrů nebudete obměňovat a čistit správným přísunem správných tekutin ? Zhorší se odvod toxinů, rychleji bude chřadnout pokožka, přetíží se játra, zhorší se pH, zhorší se mozková činnost, bude hustější krev atd atd atd. … a vše, co z toho vyplývá.

 

Kdo tohle nechce, nechť vypije 2-4 litry ( dle hmotnosti, způsobu stravování, tělesné aktivity, počasí …..... co nejkvalitnější vody. Ideální je zásaditá, protože pomáhá detoxikaci a odkyselování, přijatelná by mohla být voda z kohoutku, méně přijatelná je „neidentifikovatlná“ balená. Polévka se nepočítá, káva se odečítá. První pivo by se snad počítat dalo, ovšem každé další se už zase odečítá... Pití s cukrem a chemickými konzervanty také není ideál, ale to je snad každému jasné...

 

6, Doplnění živin – anipři rozumném přístupu k výživě zřejmě nejsme schopni zajistit ideální příjem nutných živin. Důvodů, které neovlivníme je více... životní prostředí, způsob velkovýroby, transport a skladování....atd. To vše jsou faktory, které by každého měly přimět k zamyšlení, zda-li nezačít cíleně a pravidelně užívat přírodní(!) živiny ve formě potravního doplňku. Alespoň ty nejpodstatnější (vitamín Cvitamíny řady Bzákladní minerální látkyvitamín Ekoenzym Q10probiotika, nebo alespoň nějaký vhodný multivitamín) Také u potravních doplňků platí, že kvalita a přírodnost by měla být rozhodující. Správným doplněním živin začne správně fungovat tělesná biochemie a to je první předpoklad dlouhodobého zdraví.