Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Železo

 

Dr. Michalel Sharon, Komplexní výživa, Pragma 1994, str. 61

 

Je nejhojněji se vyskytujícím prvkem v těle, kde ho máme asi 5g. V těle se vyskytuje v kombinaci s proteiny. Je nezastupitelný při tvorbě hemoglobinu, červeného krevního barviva, který zabezpečuje přenos kyslíku z plic ke všem buňkám. Bez železa by se buňky (zvláště mozkové) udusily. K tomu aby bylo železo řádně využito, je potřebná měď, bílkoviny, vápník a vitamíny B12,B6 a E

 

Muž ztratí asi 1mg za den, ženy více. Je to zapříčiněno menstruačním krvácením, které ženu připraví o 10-15 mg a to je poměrně velká dávka, kterou je nutno doplnit.

 

Během těhotenství dochází k úbytku 600-1000mg železa, které musí být nahrazeno, jinak dojde k jeho deficitu.

 

Odhaduje se, že každá druhá žena před menopausou trpí nedostatkem železa.

 

Děti se rodí se zásobou železa 36mg železa. Tato zásoba je ale rychle vyčerpána, protože se aktivně formují nové buňky. Mateřské mléko nemá moc železa a kravské mléko ho má ještě méně. Není proto divu, že mnoho dětí ke konci prvního roku života, trpí chudokrevností, poud jim železo není dodáváno v umělé stravě.

 

Vstřebávání železa je problematické. Jen asi 8% železa je vstřebáno zažívacím traktem. Je proto potřeba mít na paměti, že vitamín C, E a vápník pomáhají při vstřebávání železa, jestliže jsou dodávány s potravou obsahující železo.

 

Přírodní zdroje: Játra, ledviny, škrob, ovesné vločky, syrové mušle a ústřice,meruňky, hrozinky švestky, žloutky, melasa, fazole, zelená listová zelenina