Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Zinek

 

Dr. Michael Sharon, Komplexní výživa, Pragma, 1994 str. 62-63

 

Je po železe nejhojnější prvek v těle. Jeho množství je odhadováno na 1,8g má mnoho funkcí. Nachází se nejméně ve 25 enzymech a je důležitou složkou inzulínu.

 

Je nezbytný pro plodnost a prevenci vrozených poruch a proto je důležitý v těhotenství. V součinnosti s B6, A a B12 je nezbytný pro růst. Ničí jedovaté kadmium, které se např. nachází v jedovatém kouři, neutralizuje přebytečné množství mědí. Je odčerpáván alkoholem a pocením.

 

Sperma a prostata obsahují velké množství zinku. Různé studie potvrdily spojení mezi hladinou zinku a zdravou prostatou. Jedna studie, týkající se vlivu zinku na prostatu ukázala následující: při snížení hladiny zinku o 35% došlo ke zvětšení prostaty, což zablokovalo močovod a odtok moči, při snížení zinku o 48% došlo k zánětu prostaty, a při snížení zinku o 66% se objevila rakovina prostaty.

 

Zinek (spolu s vitamínem B6) snižuje hladinu histaminu a proto je velmi užitečná při boji s alergiemi.

 

Pomáhá rovněž a zklidnění nervového systému. A dokonce léčí některé druhy schizofrenie. Urychluje hojení ran a léčí vředy, které se objevují jako vedlejší účinky léčby kortisonem. Stimuluje růst a hraje důležitou roli v sexuálním dozrávání.

 

Diabetikům pomáhá při tvorbě inzulínu

Železo

 

Dr. Michalel Sharon, Komplexní výživa, Pragma 1994, str. 61

 

Je nejhojněji se vyskytujícím prvkem v těle, kde ho máme asi 5g. V těle se vyskytuje v kombinaci s proteiny. Je nezastupitelný při tvorbě hemoglobinu, červeného krevního barviva, který zabezpečuje přenos kyslíku z plic ke všem buňkám. Bez železa by se buňky (zvláště mozkové) udusily. K tomu aby bylo železo řádně využito, je potřebná měď, bílkoviny, vápník a vitamíny B12,B6 a E

 

Muž ztratí asi 1mg za den, ženy více. Je to zapříčiněno menstruačním krvácením, které ženu připraví o 10-15 mg a to je poměrně velká dávka, kterou je nutno doplnit.

 

Během těhotenství dochází k úbytku 600-1000mg železa, které musí být nahrazeno, jinak dojde k jeho deficitu.

 

Odhaduje se, že každá druhá žena před menopausou trpí nedostatkem železa.

 

Děti se rodí se zásobou železa 36mg železa. Tato zásoba je ale rychle vyčerpána, protože se aktivně formují nové buňky. Mateřské mléko nemá moc železa a kravské mléko ho má ještě méně. Není proto divu, že mnoho dětí ke konci prvního roku života, trpí chudokrevností, poud jim železo není dodáváno v umělé stravě.

 

Vstřebávání železa je problematické. Jen asi 8% železa je vstřebáno zažívacím traktem. Je proto potřeba mít na paměti, že vitamín C, E a vápník pomáhají při vstřebávání železa, jestliže jsou dodávány s potravou obsahující železo.

 

Přírodní zdroje: Játra, ledviny, škrob, ovesné vločky, syrové mušle a ústřice,meruňky, hrozinky švestky, žloutky, melasa, fazole, zelená listová zelenina

 

Sodík

 

Dr. Michael Sharon, Komplexní výživa, Pragma 2004

 

Nedostatek sodíku je velmi vzácný, ale může být zapříčiněn nadměrným pocením.

 

Komise pro výživu dopručuje 0,5 až 1 lžičku soli denně, avšak běžná spotřeba je 2-2,5 lžiček denně. To, že přestaneme solit ještě neznamená, že jsme zastavili příjem soli, neboť neboť všechna průmyslově zpracovaná jídla obsahují sůl. Jestliže máte od lékaře doporučeno omezit solení je vhodné používat tabulky na výpočet dávek soli v jídlech.

 

Zvýšená konzumace sodíku by měla být vyvážena zvýšeným příjmem draslíku, protože přebytek sodíku způsobuje ztráty draslíku.

Vápník (Ca)

 

Dr. Michael Sharon, Komlexní výživa, Pragma 1994

 

 

-je potřebný pro zdravé kosti a zuby

-usnadňuje přenos nervových impulzů

-udržuje v dobrém stavu nervový systém

-zklidňuje nervozitu

-odstraňuje nespavost, jestliže je dodán před spaním

-usnadňuje překonání emocionálních krizí během menopauzy

-napomáhá srážlivosti krve

-udržuje vzhled

-redukuje jedovaté účinky olova a kadmia

-může zamezit škodlivým účinkům radioaktivního spadu

 

Je nejhojněji zastoupený minerál v našem těle. 99% vápníku se nachází v kostech a zubech. Zbývající jedno procento je však velmi důležité pro chemickou rovnováhu v našem těle, protože normalizuje nervové a svalové funkce, reguluje srdeční rytmus, je nezbytný pro správnou srážlivost krve, kontroluje rovnováhu kyselin, vyvolává spánek a přispívá ke zdraví naší kůže. Pro správnou absorpci vápníku a jeho aktivitu potřebujeme žaludeční kyselinu, vitamín D, fosfor, magnézium, bílkoviny (ke tvorbě chelátu) a vitamíny A a C.

...

Vstřebávání vápníku je velmi neefektivní. Dostatek žaludeční kyseliny musí být k dispozici k tomu, aby se vápník rozpustil a dostatek magnézia (hořčíku), aby zůstal rozpuštěný.

...

Pravidelné cvičení a pohyb posilují kosti tím, že podporují kalcifikaci kostí a usazování vápníku v nich. Není proto divu, že tolik starých lidí trpí nedostatkem vápníku.

...

Ženy jsou více ohroženy než muži, protože v průměru konzumují méně vápníku

...

Vápník rovněž neutralizuje přebytky kyseliny mléčné, která se tvoří v těle po fyzickém vypětí nebo mentálním stresu. Je proto prospěšný jak pro sportovce, tak pro lidi trpící depresí aúzkostí. Dr.Lendon Smith, profesor pediatrie oregonské university shledal vápník užitečný při sklidňování hyperaktivních dětí.

...

Kyselina fytová, která se nachází v syrovém obilí a luštěninách může zpomalit absorpci vápníku, stejně tak jako kyselina šťavelová, se vyskytuje ve špenátu, čokoládě a rebarboře. Kyselna šťavelová se spojuje s vápníkem a vytváří nerozpustnou látku, která vytváří ledvinové kameny typu kyseliny šťavelové.

...

Stroncium 90, které se do těla dostává z radioaktivního spadu se slučuje s vápníkem a může jej vytěsnit z kostí a dát tak podnět ke vzniku rakoviny kostí a krve. Proti stronciu 90 nás mohou ochránit doplňkové dávky vápníku, které se s ním váží a jsou z těla vylučovány stolicí. Tím nás vápník chrání před radioaktivním zářením.

... 

Antonela Fanto, Vitamíny a prvence, Dona 1992


 

Procentuelní rozložení vápníku na každých 100g hmotnosti:

mozek 4-5mg
plíce 19mg
srdce 7-8mg
játra 7mg
svaly 7-8mg
slezina 9-10mg

 

Síra

Dr. Michael Sharon, Komplexní výživa, Pragma 1994, str. 61

Je známá jako minerál krásy. Je důležitá pro lesklé vlasy a zdravou pokožku a nehty. Je tro neželezný prvek, který je přítomný v každé rostlinné a živočišné buňce.

Síra je důležitá při tvorbě kolagenu, nejhojnějšího protejnu v našem těle.

Síra je spojená v aminokyselinách cysteinu, taurinu a methioninu. Cystein je důležitou složkou redukovaného glutationu, což je antioxidant, který neutralizuje nebezpečné peroxidy a je proto používán k léčení nemocí jako je revmatismus. Síra je jedním z pradávných léků proti revmatismu a vejce, která obsahují cystein jsou jedním z nejlepších zdrojů