Chyba
  • Při nahrávání komponenty došlo k chybě: com_finder, 1

Články

Lecithin

 

Dr.Michael Sharon, Komplexní výživa, Pagma 1994, str. 84-85

 

Řadí se do skupiny tuků zvaných fosfolipidy. Je to směs fosfolipidů, kyseliny fosforečné, dvou B-vitamínů (cholinu a inositolu) a melatoninu.

Lecithin se nachází ve všech tělesných buňkách, včetně buněk mozkových a nervových a účastní se různých životně důležitých pochodů. Pomáhá při transportu tuků v těle a při mobilizaci a disperzi nezdravých tukových a cholesterolových usazenin.

 

73% objemu tukův játrech a 30% sušiny v mozku je lecithin

 

Díky své pozoruhodné emulgační schopnosti má lecithin vliv na zmenšování velikosti tukových částí v krevním oběhu a tím udržuje krev čistou a zabraňuje ateroskleroze.

 

Lecithin rovněž bojuje proti tvorbě žlučových kamenů. Ty jsou zapříčiněny různými vlivy, napříkad infekce může způsobit žlučníkové kameny vysrážením přebytku cholesterolu ve žluči. Rozpustnost cholesterolu ve žluči záleží na lecitinu, žlučových solích a na tom , v jakém poměru je přítomen cholesterol, takže adekvátní přísun lecitinu může pomoci k rozpuštění kamenů tím, že uvede cholesterol do správného poměru. Několik studií prokázalo, že lecitin je toho opravdu schopen.

 

Pro ty, kteří drží redukční dietu, pravidelný přísun lecitinu znamená dvě věci. Za prvé, tuky jsou rychleji přeměňovány v energii, za druhé, usazený tuk začne postupně mizet.

Sportovci a kulturisté oceňují lecitin pro jeho schopnost odstraňovat tuk z nežádoucích míst.

 

Jako jeho další vlastnost je uváděno blahodárné působení při léčení kožnich potíží, jako je ekzém nebo lupenka.

 

Lecitín má dobrou pověst jako "potrava pro mozek". Při nedávném výzkumu bylo dáno za pravdu studentům, kteří užívali lecitin před zkouškami k posílení paměti. V polovině 70.let vědci zjistili, že lecithin se podílí na mentálních a nervových procesech více, než se původně čekalo. Cholin, který je hlavní složkou lecitinu, je v těle přeměňován na acetylcholin, což je látka, která přenáší impulzy z jedné nervové buňky ke druhé a tím hraje životně důležitou roli při fyzických a mentálních funkcích. Doplňování lecitinu zlepšilo stav pacientů s neurologickými poruchami, jako je pakinsonova choroba, presenilní demence...

 

Nejlepšími zdroji lecitinu jsou nerafinované rostlinné oleje lisované za studena, žloutky, ořechy, semena a samozřejmě sojové boby.

Průmyslové zpracování potravin lecitin téměř ničí.